Sivut

keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Kesän aikaansaannoksia

Biologin arki on maastoaikaan sen verran hektistä, että en ole paljoakaan kerennyt käsitöiden kanssa  puuhailla. Hieman olen kerännyt valmiiksi putkilokasveja värjäystä varten. Olen kuivattanut kasvit, sillä en ole kerennyt alkaa suoraan värjäämään lankoja. Kuivausta varten olen niputtanut kasvit ohuella rautalangalla ja virittänyt parvekkeelle kuivumaan. Pietaryrttiä löytyi ihan mukavasti kotini lähistöltä. Siitä erotin kukat ja varret erikseen ja kukkia olen kerännyt myöhemminkin vähän lisää. Yllätyin ihan kuinka paljon jo 100g langan värjäämiseen tarvitaan kasveja! Eli monessa paikassa sanotaan että hyvä suhde on 1kg kasvia ja 100g lankaa. Keräsin myös nokkosta, kun luin, että siitä saisi sammalen vihreää väriä. Toivottavasti kerkeän nyt noilla syksymmällä värjätä lankoja. Voi olla, että vielä jotain kasveja kerään ja syksyllä tietysti maastotöiden lomassa sieniäkin.



Olen nyt myös tehnyt omille hiuksilleni hoitoainetta. Tein Pienen tuoksukaupan ohjeella, mutta puolitin ohjeen määrän. Olen tehnyt hoitoaineen avokadoöljyllä ja lisäksi laittanut hieman tuoksuöljyä. Tein eilen hoitoainetta toistamiseen, nyt laitoin tuoksuksi Limeä. Olen kyllä ollut tyytyväinen hoitoaineen hoitavuuteen. Pelkäsin, että jättäisi hiukset lähmäiseksi, mutta hyvin on kyllä toiminut miun hiuksiin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti